Site icon Newser

Szkoda wielkich rozmiarów? Kontrowersje wokół kontraktu MZA z Omne Energia

Odpowiedź na słowa Dariusza Jońskiego o aferze Morawieckiego

4 lutego Dariusz Joński opublikował na platformie X wpis dotyczący tzw. „afery działkowej” Mateusza Morawieckiego. Joński napisał, że za sprawą pracy prokuratury temat działki powraca:

Ten wpis uderza w Prawo i Sprawiedliwość, zwracając uwagę na podejrzane transakcje z udziałem byłego premiera. Jednak Dariusz Joński – poseł Koalicji Obywatelskiej – milczy w sprawie równie kontrowersyjnej transakcji związanej z miastem Warszawa, gdzie prezydentem jest Rafał Trzaskowski z jego własnej partii.

Ten wpis to odpowiedź na słowa Jońskiego. Skoro mówimy o szkodach majątkowych wielkich rozmiarów, to warto zachować konsekwencję i przyjrzeć się także sprawom, które są niewygodne dla Koalicji Obywatelskiej.


Kontrowersje wokół kontraktu MZA z Omne Energia

Według doniesień medialnych, spółka Omne Energia, wcześniej znana jako Cryogas M&T Poland, była do grudnia 2024 roku wpisana na listę sankcyjną jako podmiot powiązany z rosyjskim kapitałem. W grudniu 2024 roku firma została odkupiona od rosyjskich właścicieli za symboliczną kwotę 3 złote przez polskich menedżerów. Krótko po tej transakcji spółka została wykreślona z listy sankcyjnej, co umożliwiło jej uzyskanie lukratywnego kontraktu z Miejskimi Zakładami Autobusowymi (MZA) w Warszawie.

Wartość kontraktu? 26,7 miliona złotych. Co ciekawe, umowa została przyznana bez przetargu, ponieważ infrastruktura do tankowania należy do Omne Energia, co – według MZA – czyniło tę firmę jedynym możliwym dostawcą.


Podwójne standardy?

Skoro Joński zwraca uwagę na podejrzane transakcje Morawieckiego, warto zapytać:

Polityczna uczciwość wymaga konsekwencji. Nie można mówić o aferach PiS, jednocześnie przymykając oczy na wątpliwe transakcje w Warszawie.


Podstawy prawne – Nie tylko Art. 296 § 3 Kodeksu karnego

Sprawa Omne Energia może wiązać się z podejrzeniem naruszenia kilku przepisów prawa:

  1. Art. 296 § 3 k.k. – Wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów.
  2. Art. 305 § 1 k.k. – Zakłócenie przetargu publicznego.
  3. Art. 231 § 1 i § 2 k.k. – Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego.
  4. Art. 286 § 1 k.k. – Oszustwo.
  5. Prawo zamówień publicznych (PZP) – Naruszenie zasad uczciwej konkurencji i przejrzystości.
  6. Art. 299 § 1 k.k. – Pranie brudnych pieniędzy (jeżeli zostaną ujawnione takie przesłanki).

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

W związku z powyższym przygotowałem oficjalne zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, które publikuję jako załącznik do tego wpisu.

Pobierz pełne zawiadomienie w formacie PDF
lub
Pobierz wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa


Nie ma świętych krów

Ta sprawa pokazuje, że w Polsce wciąż funkcjonują podwójne standardy. Afery są nagłaśniane, jeśli dotyczą przeciwników politycznych, ale gdy niewygodne fakty uderzają we własne środowisko, zapada cisza.

Czy rzeczywiście interes publiczny jest dla Jońskiego najważniejszy? A może chodzi tylko o polityczne rozgrywki?

Sprawiedliwość i przejrzystość nie mają barw partyjnych. Dlatego publikuję ten wpis i apeluję o konsekwencję w walce z nadużyciami – niezależnie od tego, kogo dotyczą.


Załącznik: Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Exit mobile version